Tomaten en pompoensoep met snijbonen en kastanjes: Ca 800 g pompoen -2 blikjes gepelde tomaten -1 teentje knoflook -1 bataat- 1 prei- 1 bataat- 1 gepeelde kastanje pp – 1 bosje tijm – 1 glas rode wijn – 1el kurkuma – 1tl zwarte peper – 6 el EVO – zout.

zucca e foglie– was en droog je pompoen af en leg deze met schil in de oven op bakpapier.

-Na circa 1/2 uur op 150 graden is de pompoen gaar. Om dit te checken kun je de pompoen met een vork prikken.

– Fruit in je soeppan de fijn gehakte knoflook, bataat en prei in EVO.

-Voeg na 5’de tijmblaadjes, de kurkuma met peper en wijn toe.

– Terwijl de wijn verdampt, ga door met de pompoen uit de oven.

-Lepel de zaden uit je gekookte pompoen, haal de rijke en romige pulp eruit en doe deze samen met de gepelde tomaten in je soeppan.

– Breng dit op smaak met zout en pureer het geheel met een staafmixer.

– Serveer elke bord met als versiering 1el gesneden en  gestoomde snijbonen en 1 gebrokkelde kastanje.

– Erg lekker en gezond samen met “gierst ai funghi” om er een power maaltijd van te maken dankzij de combinatie van:

Peulvrucht + Vit. C +     Graan   = Groene Biefstuk

De kracht van de peulvruchten (snijbonen), de kleur van de vit C (tomaten en gedroogde tomaten) en de structuur van de granen (gierst)! Dit alles maakt dat ons lichaam een krachtige en licht te verteren bron van energie aanmaakt. Namelijk carnitine; een aminozuur dat we normaal gesproken krijgen als we vlees eten

Wist je dat pompoen…
Zeer rijk aan water (94%) en aan de mooi gekleurde betacaroteen is? En wist je dat onze nieren in dit seizoen juist meer water nodig hebben? Ja maar…als het buiten regent ga je niet vanzelf 2 liter water drinken. Daarom geeft  Moeder Natuur ons herfstgroenten rijk aan water! Dankzij een hoog gehalte aan kalium, calcium en veel vezels is pompoen ook een verwennerij  voor je spijsverteringsstelsel. Nog een reden om meer pompoen te eten? Makkelijk te koken, goedkoop, lang te bewaren en mooi als versiering in je woonkamer!