ortoressiaHerfstijd met “gewoon” lekkere energiebronnen uit de groentekraam en zonder powerfood obsessies?  Dat is pas gezond!

Het is opvallend hoe in de laatste jaren powerfood steeds meer een synoniem is geworden van “gezond eten”. Toch strookt het benutten van maaltijden vol powerfood niet altijd met het genieten van gezonde gerechten.

Qua plezier niet, maar qua gezondheid ook niet!

In de herfst bijvoorbeeld betekent gezond bezig zijn voor ons, zoals voor alle andere natuurwezens die beïnvloed worden door zonnelicht en temperatuur, iets zuiniger zijn met de uitgave van energie: langzaam je werkritme in, sporten zover je lichaam het vraagt en wanneer mogelijk toegeven aan de neiging tot winterslaapjes.
Voor gezonde energie-inname vinden we bij de groenteboer alles wat we nodig hebben om energetisch genoeg de winter in te gaan.
Super energetisch hoeft het eigenlijk niet altijd te zijn.
Leuk en fijn om op ontdekkingsreis te gaan, getriggerd door übergezonde internetsites over gojibessen en kurkuma; geweldig dat we ook met deze workshops bewuster worden van onze gezondheid en met chia zaad  en glutenvrije granen gaan experimenteren, maar…

Blijf bij jezelf en laat power food en gezond eten niet de gevangenis van je eetpatroon worden.

Dwangmatig gezond eten  noemen we “orthorexia”, een eetstoornis vergelijkbaar met anorexia en bulimia. Orthorexia werd door doctor Steven Bratman in 1997 beschreven als een extreme focus op het behouden van een puur en gezond lichaam door middel van voeding.
We zijn nu bijna 2 decennia verder en wellicht ben jij als volwassene in staat om  je eetpatroon binnen normale gezonde grenzen te houden en steeds immuner te worden voor alle media prikkels, maar kunnen de jonge eters in je omgeving dat ook?

 

Een reden te meer om nu de Bratman test te doen en “gewoon gezond” te blijven eten:

 

  1. Denk je voor langer dan 3 uur per dag aan voeding gerelateerde zaken?
  2. Denk je aan wat je de volgende dag gaat eten en maak je dat met extreme aandacht klaar?
  3. Ervaar je plezier bij de smaak van je maaltijd, maar vooral als je weet dat die gezond voor je is?
  4. Is een hoge kwaliteit van je leven gelinkt aan de kwaliteit van de ingrediënten die je inneemt?
  5. Ervaar je soms spanning als je nadenkt over je maaltijden?
  6. Ben je in de laatste tijden strenger met jezelf geworden als het over eten gaat?
  7. Neemt je zelfvertrouwen toe als je gezond eet?
  8. Is preventie je kompas als het over etenskeuzes gaat?
  9. Ervaar je schuldgevoel als je “niet correct” hebt gegeten?
  10. Denk je dat gezond eten gelinkt is met zelfcontrole?

Als je meer dan 5 keer JA hebt beantwoord, kun je wellicht iets meer ontspanning toevoegen aan je eetpatroon. Oplading en genoeg energie krijg je vanzelf met  “gewoon gezond eten”.

Powerfood zonder toevoeging van marketing verhalen in de vorm van verrukkelijke herfstgerechten?

Kijk verder op onze blog, kom naar onze Food & Yoga workshop in Haarlem en verwen jezelf met een Kook & Ontspan Winterweek in Toscane.