bad-1239318_1920Steeds meer mensen willen graag mindful en gezond eten en dat is natuurlijk geweldig nieuws. Geef je te veel aandacht aan strikte regels, dan ben je eigenlijk niet gezond bezig.
Orthorexia,  betekent letterlijk correct eten.
Het is prima tot dat je je extreem gaat focussen op wat je wel en niet mag eten.Te veel opletten op welke ingrediënten ziektes voorkomen of veroorzaken doet meer kwaad dan goed.


Net zoals bij een streng dieet geef je op deze manier uiteindelijk je eetpatroon uit handen. Je voelt en kiest niet meer wat op dat moment goed en gezond voor je is. Je vermijd ingrediënten die je eigenlijk op dat moment plezier geven.
Een gezond getraind instinct kiest juist voor wat goed voor je is. Ook als dat niet op de top 10 lijst van superfood staat.
Wil je weten of je extreem orthorexisch aan het worden bent? Lees hieronder en geef jezelf een antwoord met open hart…

1.Wat is je intentie?

Als je de beslissing hebt genomen om iets te veranderen aan je eetpatroon, vraag jezelf af ” WAAROM”en onthoudt dat.  Vaak doen mensen het om zich beter te voelen, mooier eruit te zien en gezonder te zijn. Top plan! Maar laat niet “HET UITVOEREN VAN HET PLAN” belangrijker dan het “WAAROM” zijn. Als  dat het geval is wordt je plan een obsessie en dat is ver van gezond zijn. Zoals met alle andere mindful activiteiten, falen bestaat niet en geduld met jezelf staat centraal: ga gewoon weer je “WAAROM” centraal stellen en kies elke keer opnieuw voor wat gezond en plezierig is.
Herken je jezelf in een van deze stellingen?

  • Ik denk regelmatig juist aan die ingrediënten die ik niet eet.
  • Ik voel me schuldig als ik een stap uit mijn plan omtrent levensstijl en eten neem.
  • Ik eet veel sneller de ingrediënten die niet in mijn nieuwe eetpatroon passen.
  • Ik geef mezelf dieet-vrij-dagen.

Soms wordt extreem diëten een onbewuste gewoonte. Als dit zo is:  zoek weer de balans door bewust te zijn van elke keer dat je kiest tussen of iets wel of niet te eten is. Is dat gezonde plezier afgestemd met je lijf in het nu of is dat een verplichte planning die je vooraf bepaald hebt?

2. Als je de impact van je nieuwe eetpatroon op je leven zou willen vertalen in een van deze twee woorden, welke zou jij dan kiezen: ruimer of kleiner? Lees de stellingen hieronder om jezelf een antwoord te geven.

  • Ik lees alles wat ik tegen kom over gezonde voeding.
  • Ik heb regels over wanneer, wat en hoeveel ik eet.
  • Ik maak me vaak zorgen over wat ik ga eten.
  • Ik praat en denk de hele tijd over eten.
  • Ik heb soms trek, maar toch eet ik niks.
  • Ik vermijd bepaalde sociale gelegenheden die een risico voor mijn nieuwe eetpatroon kunnen zijn.
  • Ik veroordeel wat andere mensen eten.

Als je je herkent in een paar van deze zinnen, is de aandacht die je aan eten geeft wellicht te groot aan het worden. Dat gaat ten koste van het plezier in je leven. Geef vanaf nu minder aandacht aan wat je eet en stel weer het echte onderwerp centraal: jezelf.

3.Is het de moeite waard?

Mindful en gezond eten zou je geen moeite moeten kosten. Moeite gaat gepaard met extreem uitoefenen van wilskracht en stress. Heb je je instinct ingeruild voor strenge regels?  Train dan je instinct door je met geduld te focussen op je WAAROM. Instinctief, zonder haast en met kleinere stappen zal je zeker je doel bereiken.

4.Zou “een beetje” toch niet beter dan “geen” zijn?

Geen gluten, geen suiker, geen vetten, geen vlees….en dan ook nog zo een verandering van leefstijl van de ene dag naar de andere? De kans dat je bewust of niet een rij van “geen”als een straf ervaart is best groot. Net zo groot is de kans dat je het niet volhoudt. Vervang dan de ingrediënten die je ervaart als niet goed  beetje bij beetje met iets dat nu beter bij je past. Experimenteer en geniet van elke stap van je traject.

5.Wat dacht je van een beetje dolce vita en plezier?

Vergeet niet dat eten een kwestie is van energie en goede voedingstoffen bijtanken, maar ook dat ons gezonde instinct plezier zoekt. Als eten je geen plezier geeft dan is er iets mis. De beroemde dolce vita bestaat echt en het is een kwestie van balans tussen plezier en gezondheid.

6.Mindful eten of weer een dieet? 

Mindful eten is gewoon bewust wording zonder oordelen. Als je begint jezelf of iemand anders te vertellen “je zou alleen moeten eten als je trek hebt”, “je zou moeten stoppen met eten voor dat je je vol voelt”, “je zou mindful moeten zijn over wat op je bord staat”, “je zou minimaal 10 keer moeten kauwen voor dat je slikt” etc, etc …. dan ben je niet bezig met mindful eten. Je bent een expert aan het worden over het nieuwste dieet dat hip is. Ben je meer met wilskracht dan met instinct bezig? Het instinct om goed voor jezelf te zorgen heb je, je bent ermee geboren zoals iedereen.  Geef het kind in jezelf meer ruimte, de rest komt vanzelf.