Andijvie schatjesIMG_7363 met rijst:  4 kroppen andijvie  – 2 teentjes knoflook – 20g kappertjes – 1 bosje peterselie – 1 duim gember – 1 duim rode peper – 8 el EVO – 4el zilverrijst.

  • Kook in een pan met water, zout, peper en kurkuma de rijst beetgaar
  • Verschoon en spoel de kroppen andijvie goed af.
  • Open elke krop en doe erin ¼ van een teentje knoflook, 1tl kappertjes, ¼ van een duim gember, 1 el rijst en wat grof gehakt peterselie.
  • Besprenkel de binnen en buitenkant van de krop andijvie met ruim EVO voor dat je die dicht knopt met keukendraad
  • Laat in een pan de resterende teentje knoflook in een bodem EVO goudkleurig worden
  • Haal die weg en leg de vier kroppen andijvie dichtbij elkaar.
  • Laat de groenten eerst snel tot smaak komen in de EVO op hoog vuur.
  • Voeg vervolgens 1 glas water in de pan en laat de andijvie op zacht vuur en met deksel erop circa 15 minuten door pruttelen
  • Haal vervolgens de deksel weg en laat je gerecht nog 15 minuten circa indikken en tot smaak komen.
  • Open de pakketjes van andijvie en serveer naast andere gerechten of nog gesloten als hoofdgerecht

 

Wist je dat andijvie …
Vocht afdrijvend is en een zeer laag gehalte aan calorieën heeft? De bittere smaak is kenmerkend voor alle groenten die je lever helpen bij een natuurlijk detox proces. Puur door dit seizoen groenten te eten (en zelfs het kookvocht en de kookbouillon) ervan te drinken ben je gezond bezig.  Niet voor niks geeft Moeder Natuur deze bittere groenten juist in de maanden direct na de winter, een periode waar we volgens genetisch antieke patronen meer vetten en suikers opnemen. Om onze lever op een plezierig manier te stimuleren en te steunen zijn de groene bittere smaken onze beste vrienden in de lente.  Volop genieten van andijvie, artisjokken, rucola, paardenbloemen en brandnetels!