witlofBootjes van witlof met peulvruchten & granen in avocadomayo: 300g wortels300g topinamboer -24 bladeren witlof – 6el gekookte quinoa – 6 tl gekookte kikkererweten – 1 avocado – 1 citroen – 1 el fijn gesneden bieslook -3 takjes tijm –  1 el spirulina – nigella sativa – EVO – zout – peper.

-Hak wortels en topinamboer in kleine dobbelsteentjes van dezelfde maat en laat deze apart 10’ beetgaar stomen.

-Laat de groenten op een doek afkoelen.

-Rasp 1el citroenschil en pers de citroen.

– Marineer de groenten en de gekookte quinoa met de geraspte citroenschil, de tijm blaadjes, zout, peper en 2el EVO.

– Doe de avocado, het citroensap, de bieslook, de spirulina en 2-3 el EVO in een mengkom en pureer deze met een staafmixer.

– Meng deze crème met de afgekoelde topinamboer en wortels.

– Vul elk witlof blaadje met topinamboer, wortels en quina mix.

– Versier met nigella sativa en kikkererwten. Gebruik eventueel een stukje rode paprika voor extra kleur op je boord.

Wist je dat witlof…
Bitter maar gezond is zoals ook alle andere soorten andijvie? Witlof bevat niet zo veel vitaminen, wel wat vit A en B, maar is rijk aan fijne vezels en water die het functioneren van je darmen bevorderen. Met weinig calorieën en veel smaak zijn deze groenten ook ideaal tijdens en na de feestdagen.